En praktfull soloppgang gjør det verdt å stå opp tidlig. Med serien "Before sunrise" er tanken å formidle nettopp den følelsen av å sitte og vente på at sola skal slippe fra seg de første varme solstrålene. Jeg vil ha frem kontraster, samtidig få inn litt mystikk i bildene, så jeg benytter meg av lang lukkertid for å "viske ut" bølgene. Når havet blir lagt flatt på denne måten kommer linjer, form og struktur i fjell og himmel tydeligere frem. I enkelte tilfeller blir også fargene forsterket når lukkertiden blir lang. For ytterligere å fremheve kontrastene har jeg valgt å gjøre enkelte av fotografiene om til monocrome.
Alle disse fotografiene er tenkt hengt opp på en vegg, og det er enkelt å plassere disse inn i et eksisterende interiør da de gjennomgående er i èn fargetone. Fotografiet "Svenner Fyr", er med sitt minimalistiske uttrykk og gjennomgående toner i blå pastell, blitt populært og er allerede solgt flere av i forskjellige størrelser. Det største hadde en bredde på 120cm. En noe mindre variant i størrelsen 90x70cm, rammet inn med en smal hvit ramme, er nå utstilt og tilgjengelig for salg gjennom Stavern Kunstgalleri.
"Svenner fyr" 90 sekund @ f/22 ISO100
Alle disse tre fotografiene er tatt med Leica S mellomformat system sammen med det avsindig gode Summarit CS 35mm objektivet. De fleste objektiver er skarpest med blender satt et sted mellom f/5,6 til f/8. Med mindre blendere som f/16 og nedover begynner man å se et fenoment som kalles diffraksjon og som gjør seg gjeldene ved at bildet oppleves mer og mer uskarpt tiltross for at en større del av bildet er i fokus. Der normal optikk begynner å lide av tydelig diffraksjon ved blender f/11, så opprettholder Summarit-objektivet skarpheten mer eller mindre helt til blender f/22. Det er heller ingen synlig tap av skarphet i kantene av billedflaten. Mellomformat kamera, kombinert med god optikk, gjør det mulig å printe disse bildene i formidable størrelser, gjerne opp til 2-2,5m bredde.
Lukkertid på over ett minutt er nødvendig for å få havet til å se ut som bomull. Mer om lang lukkertid kan du lese om her.. ND6 filter er brukt på alle bildene. For å få optimal skarphet er jeg nøye på at kamerastativet både er og står stødig, samt at koblingen mellom stativ og kamera er stabil. Denne dagen bruker jeg et Arca Swiss "Monoball Z1" hode som er montert på et Gizo stativ,- en enkel og stabil kombinasjon. Etterbehandlingen er gjort enkelt og raskt med Capture One der jeg har laget mine egne forhåndsinnstillinger for sort-hvitt konvertering.
"Time passes by" 90 sekund @ f/16 ISO100
"I`m not alone"
Gylne, solvarme svaberg - fiskestang i handa, måkeskrik og en blå horisont midt imot. Slik oppleves ofte en vakker sommerdag. Eller som denne kjølige morgenen i mai der der glødende himmelen møter havet i en dans av blåfarger. Her ved Hove ute på Tromøy. Lukkertiden er 6 sekund og det er brukt et 35mm vidvinkel satt vertikalt. Denne morgenen var jeg ikke alene, men hadde med min gode fotovenn Leif.
Når man går tur langs stranden så gjelder det å bruke fantasien. Det dukker det stadig opp nye motiv spennende motiv og kanskje resultatet blir uventet dersom man lar bildet eksponere noen sekunder. Jeg har en forkjærlighet for vann i bevegelse og bruker gjerne lang tid på å finne en lukkertid som gir meg akkurat den effekten jeg ønsker.
"Focus vesiculosus" 3 sekund @ f/22 ISO100
Tilsvarende artikler | Bak kulissene
Portrett i naturlig lys
BAK KULISSENE
Portrett i naturlig lys...
Chiaroscuro - Lys og skygger
BAK KULISSENE
Chiaroscuro - Lys og skygger...
Fresnel lys og Malin som modell
BAK KULISSENE
Fresnel lys og Malin som modell...
Tilbake i tid - portrett av Karl Richard
BAK KULISSENE
Tilbake i tid - portrett av Karl Ri...
Lag noen utfordringer - bli en bedre fotograf!
BAK KULISSENE
Lag noen utfordringer - bli en bedr...
Fotografiet, en L-I-S-T-E
BAK KULISSENE
Fotografiet, en L-I-S-T-E...
Jeg er ingenting.
BAK KULISSENE
Jeg er ingenting. ...
"Blueberries" - bak kulissene
BAK KULISSENE
"Blueberries" - bak kulissene...
Fotografering er kommunikasjon
BAK KULISSENE
Fotografering er kommunikasjon...
Den fordømte teknikken! Et godt fotografi må komme innenfra
BAK KULISSENE
Den fordømte teknikken! Et godt fot...
På rett sted til rett tid - er vi fortsatt jegere?
BAK KULISSENE
På rett sted til rett tid - er vi f...
"Dynamisk harmoni" - et fotoprosjekt med bevegelse