Slide 1

Motiv, lys og komposisjon.

Hovedingrediensene i all fotografering er utvilsomt motiv, lys og komposisjon. Og kanskje det viktigste, samtidig det aller vanskligste: formidle kommunikasjon mellom mennesker. Altså å dele egne tanker og idéer med andre. Selv fotografier som ikke har noen mennesker i seg; ja, til og med da har motivert blitt oppfattet og tolket av fotografen, der det ferdige fotografiet til slutt skal gjentolket og forstås av betrakter. Søk opp “Pepper - Edward Weston” som er et stjerneksempel på hvordan en kan få en paprika til å fremstå som et betydningsfullt sensuelt monument.

L1002022 3.jpg


De aller beste fotografene formidler altså sitt innhold tydelig, der en også ser at det enkelte ganger legges inn noe slingringsmonn for egen tolkning. Essensen ligger i at ideen til fotografen er så tydelig pakket inn at vedkommende med stor sikkerhet vet at budskapet når frem til betrakter. Dette betyr selvfølgelig at for å kunne lage et godt fotografi, så må man først lære seg til å gjenkjenne hva som er bra. Det siste året har jeg derfor studert alt for mange fotografier og erkjenner at hverken kvaliteten på lyset, vinkelen, komposisjonen eller selve motivet kan skape et godt bilde alene. Disse elementene er selvfølgelig svært viktige ingredienser (vi kan ikke fotografere uten lys eller uten motiv), men størst oppmerksomhet har likevel blitt rundt de fotografiene som kommuniserer tydelig med meg som betrakter. Jeg tror noe av dette kan læres ved å studere og senere forsøkt gjenskapt i kontrollerte former. Kanskje viktigst av alt er å være klar over problemstillingen?

Fotograferingen var ikke bare lærerik, men det økte selvtilliten, noe jeg ikke hadde fra før. Det var uvant, men samtidig var det en opplevelse jeg ikke vil være foruten.


Med Ine i studio

Tidlig i desember tok Ine kontakt. Hun ville ha noen bilder av seg selv til jul. Hun er ei ivrig danser, så bildene skulle ha dans som tema. Lokasjonen ble studio til Thomas Kile som både har god plass, lyse kulisser og mulighet for godt lys fra et innholdrikt oppsett fra Elinkrom. Dette er første gang Ine har blitt fotografert i studio, så vi hadde kommunisert noe i forkant for å bli litt mer trygge på hva vi gikk til og for å lære mer om henne slik at jeg kan planlegge oppsettet. Til tross for at dette var første gangen hun har blitt fotografert, så mener jeg selv vi fikk til noen fantastiske fotografier som får frem en indre rå styrke, selvsikkerhet og den naturlige skjønnheten til Ine. Ine studerer jounalistikk, så hva er vel mer naturlig enn å la henne selv beskrive opplevelsen med egne ord: 

 Ine forteller:
"Lenge har jeg hatt et ønske om å bli fotografert, noe som er langt utenfor min egen komfortsone. Lenge har jeg sett på flotte bilder tatt av fotografer som vet hva de driver med, og ønsket å være den foran kamera. Og lenge har jeg ønsket å utfordre meg på felter som er ukjente for meg. Da jeg tok kontakt med Tom Erik, hadde jeg ingen anelse om hva jeg gikk til. Jeg hadde aldri vært med på en photoshoot før, og visste ikke hva jeg kunne forvente. Jeg er sjenert av natur, og syns det er skummelt å tråkke utenfor komfortsonen. Derfor fikk jeg med Jeanett som har vært med på dette tidligere, og som jeg ønsket å ha med for å gi støtte, ufarliggjøre det, og ikke minst for å hjelpe med inspirasjon til bilder og positurer.


Det er sjeldent jeg støter på mennesker som virkelig brenner for hobbyen sin som Tom Erik. En som er så engasjerende og ivrig at du glemmer å være redd, som skaper trygghet og gjør deg nærmest fryktløs. Fotograferingen var ikke bare lærerik, men det økte selvtilliten, noe jeg ikke hadde fra før. Det var uvant, men samtidig var det en opplevelse jeg ikke vil være foruten. Smedal så detaljer og trekk ved meg selv som jeg selv ikke hadde sett. Jeg har fått lærdom og innsikt i hvor krevende fotograffeltet kan være, men også hvor givende det er. Det er mange elementer som skal stemme, som riktig vinkel, positur og lys. Kommunikasjon er også et nøkkelelement når det kommer til å skape unike bilder.

Det er ikke så lett som det ser ut som, hverken for fotografen eller modellen. Hvordan gode bilder tas og kommunikasjon som en viktig del av fotograferingen, og jeg tar med meg videre inn i journaliststudiene, hvor dette er verdifull kunnskap. I tillegg er jeg såpass heldig å få lov til å skrive en spalte for hjemmesiden hans, og jeg takker for tilliten og erfaringen.

Alt i alt var det en uforglemmelig opplevelse, en jeg gjerne vil delta på igjen ved en senere anledning.

 - Ine "


Engasjement

Slike gode tilbakemeldinger varmer godt! Men, det må legges til at en (som alltid) engasjert Leif Andersen organiserte lys og hele tiden var påpasselig at de små detaljene som plassering av hender og hår ser bra ut. Det å ha med hjelpere er helt nødvendig i slike settinger. En ting jeg har begynt å legge til er hvordan dansere naturlig danderer fingre og hender,- elementer det normalt er vanskelig å få pent i et bilde. Jeanett var også med, og hun har vært mye foran kamera og hennes alltid positive engasjement har utvilsomt påvirket oss alle. Det var veldig hyggelig å ha med Ine og Jeanett i studio og ekstra stas er det jo når de ferdige bildene i etterkant har fått internasjonal oppmerksomhet.

Alle bildene er tatt med en gammel Leica S 006 med de avsindig gode objektivene Summarit S 70mm og Summarit 120mm CS (Central Shutter).

 

 

logo TES

Tilsvarende artikler | Bak kulissene