Slide 1

Sliter du med motivasjon for å ta bilder?

Har du gått tom for idéer?

Fotokunsten, i likhet med mange andre ferdigheter, blir best utviklet gjennom øvelse og repetisjon. Den gamle klisjeen "learning by doing", gjelder i stor grad også her. Du må altså ta flere bilder for å bli en bedre fotograf. Samtidig jobbe smart. For det gir lite mening å fylle opp minnekortene med bilder som er tatt helt uten mål og mening. Det å sette seg kortsiktige mål eller lage små prosjekter kan være en god metode for å utvikle fotografen i deg. For å motivere, eller utvikle seg selv, kan det derfor være en god idé å lage noen utfordringer.

 

Ha det moro sammen med andre!

Har du noen fotovenner kan det være god inspirasjon å gjøre et prosjekt sammen. Dere kan enten samarbeide, eller utføre prosjektet hver for seg og deretter sammenligne resultatene. En ide er å møtes på et avtalt sted der dere blir enige om at alle bildene skal bli tatt innenfor et avgrenset område. Eller at det kun er lov å bruke vidvinkel, eller at alle bildene skal være tatt i motlys. Det er alltid morsomt å se hvordan folk kan løse den samme oppgaven på forskjellige måter.

Group

 Den enkleste måten å få tilbake motovasjon er å samarbeide med andre.
En lokal fotoklubb kan være et godt utgangspunkt for å treffe likesinnende.

 

Sett begrensninger i teknikken

Det virker kanskje mot sin hensikt å legge sterke føringer i en kreativ prosess, men det vil garantert gi deg økte ferdigheter. Jeg anbefaler alle å velge seg en brennvidde, eller ett objektiv med fast brennvidde, for en lengre periode. Uten mulighet for å velge brennvidden må du tenke mer på hvor du posisjonerer deg i forhold til det du skal ta bilde av. For en stund tilbake reiste jeg til Hong Kong med bare en fast 50mm i fotobagen, men det ble gode bilder av det også, til tross for at det var krevende de første dagene. Vidvinkel kan erstattes med å sette sammen flere bilder og telezoom kan erstattes med å gå nærmere. Og faktisk er det slik at det er mye enklere å komme innpå folk når objektivet er lite og nett, slik en 50mm er. 

Andre begrensninger kan være at alle bildene i en periode skal være tatt med lang lukkertid, som eksempelvis ett sekund. Eller at en serie bilder skal bli tatt på aller største blenderåpning. På denne måten lærer en seg fort fordeler og begrensninger med den valgte teknikken.

 

Untitled Panorama4 HK by night

Oversiktsbilde tatt fra Victoria Peak over Hong Kong by.
Bildet er satt sammen av 6 vertikale eksponeringer. Nikon D700 og 50mm Nikkor 1.4

 

Begrens antall eksponeringer

Siden minnekort er rimelige og kan inneholde hundrevis, om ikke tusenvis av bilder, er det enkelt å bare holde på utløserknappen inne kontinuerlig og velge ut det beste bildet når du er hjemme igjen. Men, ved å bare ta ett bilde av hvert motiv du planlegger å fotografere, må du være mer konsentrert om komposisjonen din.

Reflekter litt over hvorfor du trykker inn utløser-knappen.
Er det dette motivet du egentlig vil ha, eller hadde det vært bedre å flytte seg litt?

Det å ta et bilde, eller en eksponering som jeg liker å kalle det, skal være en viktig avgjørelse. Du skal trykke inn utløserknappen av en grunn. Med litt øvelse vil det raskt forbedre kvaliteten på bildene du tar som et resultat av bedre planlegging og nøye ettertanke i opptaksøyeblikket. Noen nyttige tips å ha med seg, som kan gjøre et bilde bedre, er å gå litt nærmere motivet, se etter mønstre, linjer, kurver og figurer som gjentar seg, og bruk dem i motivene dine.

 

Annonse

Velg én farge

Farger kan være realistiske eller forklarende, varme eller kalde, dramatiske eller symbolske. Farge er et viktig virkemiddel i et bilde og betyr mye for hvordan andre oppfatter stemningen i bildet. Prøv å velg en farge og hold deg til den for en periode. Det kan være en farge som er gjennomgående i hele bildeflaten, men også et farge-tema som eksempelvis “vårbilder i gult” eller «kystbilder i blått». Det kan også være bortfall av farge, som i sort-hvitt bilder. Og dette kan kombineres med fotoprosjekt, kanskje sammen med andre.

 

Lag et fotoprosjekt

Ved å starte et fotoprosjekt vil du bli tvunget til å tenke kreativt samtidig som begrensningen av et tema vil gjøre at det faktisk er enklere å komme i gang. Tema kan være alt fra dagbok til fri tolkning av kjente kunstverk, eller en fotografering av en hobby du liker. Selv gjorde jeg prosjektet “Menneske. Flate” for noen år tilbake, der bildene ble valgt ut av en jury for visning på Preus sin sommerutstilling i Horten året etter. Prosjektet gav meg nyttig lærdom i forhold til det å jobbe med mennesker i naturlig lys. Husk at prosjektarbeid skal være lystbetont og moro. Sørg derfor for å velge noe som interesserer deg. Da blir det lettere å holde motivasjonen oppe. Hvis prosjektet er for løst definert vil du ikke  få den nødvendige stressfaktoren som motiverer deg til å ta bildene og fullføre. Samtidig må ikke begrensningene være så store at det blir veldig vanskelig å fullføre.

Det beste av alt er den gode følelsen av mestringsfølelse når et prosjekt er fullført og bildene er printet ut! 

L1000365 Yellow daffodils 1

"Yellow daffodils", et bilde i en serie der jeg bruker vidvinkel til portrettfotografering
Leica S, Summarit 35mm. 1/125s@f7 ISO100.

 

Gå ut av komfortsonen din

Det er lett å holde seg til det kjente. Men, ved å komme vekk fra det du er vant til vil du oppdage nye ting og samtidig forbedre deg som fotograf i prosessen. Så hvis du pleier å fotografere landskap, hvorfor ikke prøve å fotografere portretter i stedet? Eller prøve seg på makrofotografering? Det er alltids noen fellesnevner for alle foto sjangre og dess flere sjangre du behersker jo mer forståelse for faget får du. Ved å jobbe over et bredere spekter så lærer du deg bedre å kjenne de forskjellige innstillingene på kamera og objektiver, samtidig finne begrensningene i utstyret ditt og i egen forståelse av fotografiet.

L1001258 1

Om du trives best med naturbilder, hvorfor ikke prøve deg på portretter?
Her er Karl Richard foregviget under et fotokurs jeg arrangerte i april.
Leica S, Summarit 120mm. 1/500s@f4 ISO100.

 

Delta i en fotokonkurranse

Fotokonkurranser finnes i en rekke varianter, fra de aller enkleste på sosiale medier der antall “likes” danner grunnlaget for plasseringen, til større konkurranser der en jury bedømmer bildene. Felles for de er at om du er ute og tar bilder som er spesifikt for en konkurranse, vil du sannsynligvis gjøre en mer grundig jobb i forhold til komposisjon, lyssetting osv. for å øke sjansene dine for en god plassering. Basert på egen erfaring: ikke gi opp dersom det går noe tid før du får dine første antatte bilder. Og husk, det viktigste er ikke å vinne, men å delta!

L1001258 1

"Flow"
Et bilde av danseren Iselin som har fått gode resultater i konkurranser.
Leica S, Summarit 70mm. 1/125s@f6 ISO100.

Print ut bildene dine

For mange kan det være en stor glede og motivasjon i å printe ut egne bilder. Jeg tilhører den gruppen som mener at det først er når bildet er printet på lekkert papir at man ser resultatet av arbeidet sitt. Hva med å sette sammen en liten samling bilder, en collage, fra ferieturen eller besøket i storbyen? Eller lage en kalender eller en bildebok til familen med en fin samling bilder. Det er for mange et overkommelig og morsomt fotoprosjekt!

Book blir lest

Det er svært tilfredstillende å se egne bilder på trykk.
Her i form av forsiden på boken "Ikke denne natten" av Karine E. Dehli.

Oppsummering

Avslutningsvis må det sies at det er menneskelig å ha dager hvor en har mindre krefter og overskudd, der fotografering legges på hylla for en periode. Da er det godt å ha noen rundt seg, det være seg venner i nabolaget eller kanskje i den lokale fotoklubben, som kan være med å motivere til å gjøre fotoaktiviteter sammen med deg. Belønningen er at du får et positivt forhold til fotograferingen, samtidig blir bedre kjent med ditt kamera, forbedre dine fotografiske ferdigheter og forhåpentligvis sitte igjen med et knippe virkelig gode bilder som kan henges på veggen til glede for alle!    

 

logo TES

Tilsvarende artikler | Bak kulissene