En liten introduksjon
Det gleder meg å erfare at denne hjemmesiden nå har en stabil brukermasse samtidig som stadig flere nye kommer innom. Jeg verdsetter hver og en! Og, det skal du vite at uten nettopp deg så hadde jeg ikke giddet å legge så mye arbeid i nettsiden. Om du har noe på hjertet, en kommentar eller ønsker noe bilder, så legg igjen en melding.
Hva er naturlig lys?
Naturlig lys har noen fordeler med at det er lett tilgjengelig og det er helt gratis. Ulempen er at det sjelden er repeterende, ei heller lett å kontrollere i forhold til intensitet, spredning og farge. Noen av bildene nedenfor er tatt i et gammelt industrilokale rett utenfor Arendal. På innsiden av disse lokalene er veggene forholdsvis lyse og de store vest-vendte vinduene er nedstøvet og gir en fin diffusjon,- egentlig en god oppskrift for god lys-spredning med delikate fargetoner ved ettermiddag/kveld. Men, det er først når sola går ned bak skogkanten i vest at lyset virkelig kommer til sitt rette og at man har en liten time til rådighet i et aldeles nydelig varmt lys med god spredning.
Det er en god ide å lære seg å se hvordan lyset endrer seg i det lokalet eller uteområde du skal fotografere i.
I denne relativt begrensende tidsperioden så endrer lyset seg hele tiden, så det er viktig å følge med på hvor i lokalet lyset er optimalt til enhver tid. Lyset blir også svakere og svakere, så det må legges inn i beregningene for når det er fornuftig å gjøre rene portrett i forhold til slørete bilder med tydelig bevegelsesuskarphet. Med moderne kamerautstyr kan selvfølgelig ISO-verdiene skrus kraftig opp, men min gamle trofaste og Leia S trives best mellom 100 og 200, så jeg bruker stativ og forholdsvis lang lukkertid for å redde eksponeringen. Apropos kamera og disse begrensningene; til mitt bruk er fordelene med den gamle Leica S´n fortsatt langt større enn ulempene, så noe nytt kamerahus er enn så lenge helt uaktuelt. Og S-objektivene (35mm, 70mm og 120mm) er avsindig gode og slutter aldri å imponere meg, uansett hva slags lys de utsettes for.
Lysets kvaliteter
God belysning er en nøkkelfaktor for å skape et vellykket fotografi. Belysning bestemmes ikke bare av lysstyrke og mørke, men også farge, spredning og retning. Ved å justere på lysets styrke kan vi kontrollere kontrasten på motivet ved at differansen mellom høylys og skygge endres. Kontrasten i foto er forskjellen mellom mørke og lys, og også farger og lysteksturer. Høy lysstyrke gir kraftige skygger og dermed også høy kontrast. Lav intensitet på lyset gir avgrenset skygge og liten kontrast. Eksponeringen holdes konstant ved å jobbe med blender, lukkertid og ISO. Verifisering skjer ved å studere histogrammet. Et lite belyst bilde gir gjerne følelsen av en dyster stemning, men kan også være raffinert dersom balansen mellom det lyse og det mørke er godt. Et godt belyst motiv kan forsterke følelsen av glede og optimisme, men også dramatikk i og med at kontrasten økes.
En bør kjenne til hvordan lyset endrer karakter gjennom dagen og de forskjellige årstidene.
Lysets retning
Når vi snakker om retningsbestemt lys så forteller det oss hvor lyskilden står i forhold til motivet og også hvordan lyset spres ut fra lyskilden. Et punktlys, som for eksempel en åpen lyspære i et rom, gir et helt annet spredningsmønster enn en spotlight som kaster lyset ut i en retning. Et retningsbestemt lys er som oftest med på å gjøre motivet interessant, slik at det skiller seg ut fra de andre omkringliggende element i bildeflaten. Utfordringen med slikt lys er at skyggene blir svært markante. Et godt spredt lys er mer subtil. Retning og spredning kan dekomponeres i skyggene: hvor harde eller definerte er kantene? Jo mer diffus kilden din er, dess mykere blir skyggekantene og mer vage blir skyggene. Strukturer i overflaten viskes ut.
En kan finne godt lys de merkligste steder. Her fra et gammelt baderom som har skråstilte takvindu som gir et
direktelys med en tydelig definert retning. De lyse blanke veggene er med på å spre lyset jevnt i rommet.
Spredning
I enkelte situasjoner, som ved fotografering ute i kraftig tåke, bortfaller skygger og dermed får vi heller ingen klar definisjon av de tre dimensjonene. Uten skygger har vi ingen tydelig tekstur, ei heller noen klare skiller mellom forgrunn, motiv og bakgrunn. Dybde og tredimensjonalitet er en illusjon skapt av skygger; retningskontroll av lys handler mest av alt om kontroll på skyggene. Med et tydelig retningsbestemt lys kan skyggene fungere som et element i en komposisjon, der skygger er et strukturelt element i bildet eller til og med kan være et motiv i seg selv.
Retningen i forhold til motivet har også mye å si for hvordan vi oppfatter sluttresultatet. Bakgrunnsbelyst motiver oppfattes gjerne mystisk og spennende, mens det mer typiske Rembrandt-lyset som belyser motivet på skrå ovenfra passer for de klassiske portrettene der en ønsker den berømte lystrekanten under øyet som ligger i skyggedelen av ansiktet. Sidelys alene kan gi dramatikk, men kan gjerne kombineres med andre lysretninger for å tegne avgrensninger til motivet.
Utendørs portrett av forfatteren Birger Emanuelsen på oppdrag fra Bonnier Forlag.
Bildet er tatt på et tidspunkt med mye sollys, der kontrastene og spredning er kontrollert
med en stor diffusor fra Manfrotto som holdes opp mot solen for å bryte opp det harde lyset.
Farge
Lysets farge er selvforklarende: hva er det dominerende fargespekteret? Fargetemperaturen endrer seg gjennom dagen, avhengig av tidspunkt og hvordan skyer eller dis opptrer. På morgenen, før sola kommer opp, er det gjerne et blålig lys mens det på kvelden er varmt orange. Når det snakkes som blåtime og "golden hour" så er det nettopp disse begrensede tidspunktene når sola går opp eller ned de referes til. Fargene, eller koloritt, betegner de farger som er i bildet og samspillet mellom dem. Fargene i et bilde er med på å fortelle en historie, så det kan være bra å ha kjennskap til hva som kan skape den riktige følelsen i bildet ditt. For eksempel kan det blå lyset før soloppgang og etter solnedgang gi en følelse av mysterium og kulde. Gyldent kveldslys gir en følelse av varme og lykke. Farge på innstrålt lys påvirker selvfølgelig også fargen på utgående reflektert lys fra et motiv der overflaten til ethvert motiv fungerer som et filter. Et filter som absorberer noen bølgelengder og reflekterer andre. Det kan være kjekt å være klar over at det dersom det innstrålte lyset er en bølgelengde som absorberes av motivet ditt, vil reflektert lys være minimalt og motivet vil fremstå som mørkt - f.eks. blå gjenstander under rødt lys og omvendt. Bildene nedenfor av Ine og Jeanett er eksempler på en varm dempet koloritt.


Ut å prøv!
I realiteten finnes det ikke noe som heter "dårlig lys". Lyset er enten egnet, eller uegnet, for de bildene du vil ta. Et godt tips er å være klar over at det naturlige lyset kan endre seg raskt og ikke alltid være i din favør. Vær, skyer, trær og tid påvirker lyset fortløpende der lyset går fra fantastisk til ikke-eksisterende på et øyeblikk. Jeg prøver å se på de forskjellige typer lys som verktøy i en verktøykasse. Ingen verktøy er nødvendigvis gode eller dårlige, men noen passer bedre enn andre for det jeg prøver å kommunisere.
Tilsvarende artikler | Bak kulissene