Slide 1

 

Modell og kjentmann

Enkelte plasser vokser på meg som steder for fotografering. Det godt bevarte jernverket på Nes, utenfor Tvedestrand, er en slik plass der jeg finner nye kulisser og muligheter hver gang stedet besøkes. Her oser det av gammel godt bevart jernverksindustri,- en plass der jeg kan ta bilder dag etter dag og fortsatt bare så vidt ha berørt overflaten. Det er kun begrenset kreativitet som stopper meg her. Enda mer spennende er det når vi få tilgang til innsiden av de forskjellige bygningene, slik som denne dagen der vi fikk bruke det ene verkstedet som kulisse. Et verksted som forøvrig minner mye om farfar Anton sitt verksted og smie, som nå i sin helhet er en del av Hedmarksmuseet på Hamar.

Tilfeldigheter denne gangen har gjort det mulig å ha med Karl Richard som modell og kjentmann. For han jobber på Nes verk og er lidenskapelig opptatt av historie, livet og ikke minst klærne fra viktoriansk tid og frem til første verdenskrig. I tillegg er han en av svært få som kan oversette gotisk skriftspråk. Denne gangen stilte han stilfull opp med flosshatt, dobbeltspent uniformsjakke og stor skinnmappe, for senere å ta frem en original tysk kavaleri uniform fra 1913. Selvfølgelig med tilhørende sverd fra samme årgang! Kruttlukten fra første verdenskrig hang fortsatt igjen i sverdet.

 

Belysning

Med meg har jeg Leif “snekker” Andersen med sin Leica S 007 og selv bruker jeg fortsatt min gamle S 006. Denne dagen var det overskyet, slik at lyset på innsiden av bygningen ble marginalt for våre mellomformat-kamera som trives best på lave ISO-verdier. Medbrakt belysning, av typen Elincrome Quadra Hybrid må derfor til for å få fornuftige eksponeringer. Begge lyskildene ble satt diagonalt bak en stor 2x2m diffusor som Leif hadde snekret sammen dagen i forveien. Denne diffusoren gav et godt, mykt, samtidig retningsbestemt lys,- ikke ulikt det som kommer inn et vindu dersom det er sol og litt overskyet vær ute. Gulvet er mørkt, slik at en håndholdt reflektor var nødvendig å bruke for å få løftet lyset i skyggepartiene.

 

IMG 9351

Oversiktsbilde fra en av scenene. Bak den store softboksen står to lyskilder fra Elincrom.

Vidvinkel på portrett?

Det er ikke ofte jeg bruker det avsindig gode Summarit S 35mm CS objektivet til portrett, men i dag ville jeg prøve å få til noe mer kreative portrett enn det jeg normalt lager. På fullformat tilsvarer brennvidden en 24mm. Forkortelsen "CS" betyr at objektivet har “Central Shutter”, altså kan blendermekanismen fungere som en lukker. Dette er forholdsvis vanlig på mellomformat-kamera og er med på å sikre synkronisering med blits uansett lukkertid. Det finnes helt sikkert objektiv som er like skarpe, like lyssterke og med samme brennvidde, men at alle tre parametrene oppfylles på en gang i ett og samme objektiv er rett og slett en bragd fra de tyske ingeniørene. Irriterende skavanker som vignettering, forvrengninger og kromatiske aberrasjoner er så å si fraværende. Områder utenfor fokus har en bokeh en kan dø for. Nærgrensen er en halvmeter, og i portrettet nedenfor er det nettopp nærgrensen som setter begrensninger hvor nærme jeg går. Jeg har kalt bildet "The Watchman":

Untitled Panorama4 HK by night

"The Watchman" Leica S006 + Summarit S 35mm CS
1/125s@f/3,5 ISO200

 

Tether til Capture One

Som vanlig i slike anledninger ble bildene fortløpende overført til en laptop slik at både jeg, modell og lysansvarlig kan se bildene fortløpende. Det er en enkel metode for å sikre at fokus er korrekt, eller for den sags skyld se at hår og annet rusk ikke er sjenerende. Slike små detaljer er neste umulig å se på den lille skjermen bak på kameraet. Capture One har så smått begynt å støtte tether fra Leica-kamera, men 006´n er så gammel at de ser ut til å ha glemt denne modellen. For å få bildene over til en såkalt "hot folder" må jeg derfor bruke Leica Image Shuttle.

Capture One

Tethered modus, der Capture One fungerer som bildebibliotek, post-prosessering og visning.

Leica Image Shuttle

Nødvendig programvare for lagring til spesifikk "hot folder" mappe på laptop.

Hot Folder

Capture One konfigureres til å hente bilder “hot folder” mappen, som er den samme som Leica Image Shuttle lagrer til.

Visning

Bildene vises fortløpende på skjermen i 100% oppløsning. Overføringen tar ett par sekunder.


"1913" 

På det neste portrettet har jeg brukt Summarit 120mm CS objektiv. Dette objektet er også glitrende godt for portrett såvel som til macro og er med sin lysstyrke på f/2,5 ett blendertrinn raskere enn andre tilsvarende mellomformat objektiv der blender f/4 er mest normalt. Der man normalt må man blende ned ett til to blendertrinn for å få optimal utnyttelse av optikken kan man med denne 120mm oppnå eksemplarisk skarpe detaljer med ekstrem høy kontrast i fokusområdet selv på største blender. Selvfølgelig med det resultatet at bakgrunnen viskes delikat ut. Også her er modellen belyst med den samme 2x2m store softboksen og Elinchrom Quadra Hybrid system. Det siste bildet "1913" har jeg igjen brukt 35mm brennvidde. Her med godt bevart original tysk uniform fra første verdenskrig. I dette portrettet ser han ut av bildet, med et lite smil om munnen. Som om han morer seg over den litt slappe holdningen, samtidig som han frykter å bli oppdaget av en overordnet. Bildet "1913" ble belønnet med en bronsemedalje i den første konkurransen det ble med i.

 

Ett par bilder til!


Jeg tar med to av Leif sine bilder også. På forhånd hadde han forberedt seg gjennom flere samtaler med Karl Richard. I bildene nedenfor har han prøvd å gjenskape den personen han ser i Karl Richard i portrettet «Precondition». En sann usminket person i kulisser fra fortiden med humoristisk litteratur knyttet til nåtiden i form av parodien "Bored of the Rings". Denne sammenblandingen av tid og sted vil nok forvirre mange,- men er det så farlig om man møter mennesker, tid og sted uten å være forutinntatt?

Forøvrig kan mer av Leif sitt arbeid sees på hjemmesiden www.andersenfoto.no

 

logo TES

Tilsvarende artikler | Bak kulissene