Kontakt meg!

Har du et spennende foto oppdrag eller trenger hjelp til å formidle informasjon i digitale medier? 
Benytt skjema nedenfor eller ring meg på telefon 911 08 461 så svarer jeg deg så raskt jeg kan.

Slide 1


Introduksjon

Mulitieksponering kan brukes i flere tilfeller og føyer seg inn i rekken av teknikker som eksempelvis focus stacking, der flere bilder settes sammen i etterbehandlingen. For denne type jobb har jeg brukt Photoshop, mens til focus stacking er spesialverktøy som Helicon Focus å foretrekke. Konseptet går ut på å sette sammen elementer fra flere eksponeringer, for på den måten skape unike og interessante bilder som eller ikke kunne gjort med en enkel eksponering.

våt bilvask

Bildet er laget ved å sette sammen mer enn 20 eksponeringer.
Alle er tatt med Nikon D700 og det glitrende gode vidvinkel-objektivet Nikon 14-24mm f/2.8.

Våt bilvask

For å få til sluttresultatet har jeg satt sammen totalt 53 eksponeringer der jeg kaster en bøtte vann på bilen for hvert bilde der hovedmotivet må være på samme plass hele tiden. Jeg skulle gjerne hatt en hjelper til dette, men en 2 sekunders timer fungerte bra i dette tilfellet. Kamera må være plassert på et godt stativ og bilen må stå helt i ro for å få dette til. Etter å ha importert bildene ha jeg sortert de med hansyn på vannstrålens retning og utstrekning. De 20 beste/best egnede eksponeringene ble så importert til Photoshop der de fikk en sort maske. Hvit farge ble så malt inn på de respektive vannsprut-bildene der jeg ville at vannet skal synes.. EXIF for alle eksponeringene er 1/500 sekund, blender 4,5 og ISO100. En blits står på innsiden av en softboks som lyser opp fronten av bilen, mens en annen lyser opp siden. Jeg har bevisst valgt å undereksponere for å få mer dramatikk i bildet. For å få til så rask synkronisering som 1/500 sekund av lukker og blits bruker jeg TTL5 radio-trigger fra Pocket Wizard. Normalt er jo raskeste sync på 1/250 sekund for å unngå gardin-problematikk.

Porsche 911 en tidlig morgen

Neste eksempel viser hvordan jeg ved å bruke den samme teknikken for å lyssette et større objekt med et forholdsvis lite lys. Det er en bil denne gangen også, min tidligere Porsche 911 av 1992 årgang, forøvrig et aldeles fantastisk kjøretøy for svingete veier.  Jeg hadde lenge hatt lyst til å ta noen gode fotografier av bilen, men for å få frem de delikate linjene ville det krevd det en svært stor lyskilde i 6-sifret prisklasse. Noe jeg ikke hadde tilgang til. 

Horizon Blue 15 eksponeringer tatt med Nikon D700 med fast 50mm (f/1.4),
Lukketid 4 sekunder, ISO 100 og blender 2.8.

Jeg har derfor brukt en alternativ metode, som i mine øyne har fungert bra så lenge objektet og kamera kan stå i ro. Med en softbox på stativ, radiotrigger til blits og kamera på stativ tok jeg 15 eksponeringer som deretter er satt sammen i Photoshop. Det første bildet er uten blits, dette bilde skal være bakgunnen og eksponeres deretter. Bildene er tatt rett før soloppgang og med havtåke denne morningen ble fargen på bakgrunnen akkurat slik jeg ville ha. For styring av blits bruker jeg Pocket Wizard TTL5-systemet. For hvert bilde flytter jeg softboxen slik at jeg får høylys der jeg ønsker. Det er viktig å unngå skjemmende reflekser fra lyskilden i lakk og spesielt vinduene. I Photoshop legges alle bildene som forskjellige lag, og for hvert lag kjører jeg en "Calculate" for å isolere høylysene som deretter blir hvert lags respektive maske.

Avslutningsvis justerer jeg fargetone i høy- og lavlys, kjører oppskarping i høylys og tilfører forsiktig litt støy i de mørke områdene. Sistnevne er en god teknikk for å fremheve detaljer. Prosessen kan ved første øyekast virke kompleks, men tidsbruken fra bildene er importert fra minnekortet til det er ferdig, går på en liten time. Bildet er i ettertid blitt brukt av det nasjonale Porsche-magasinet.

 

 

logo TES

Tilsvarende artikler | Bak kulissene