Bildene er beskyttet av opphavsrett, og det er ikke tillatt å kopiere eller laste dem ned uten avtale.
Image is not available
Image is not available

Egne tips og erfaringer
som jeg håper kan være nyttige for flere

Artikler om fotografi & teknikk

Shadow
Slider

Det å lage dette bildet ble mer utfordrende enn jeg hadde trodd. Selv om komposisjonen er kjent fra kunsthistorien, tok det allikevel tre drøye timer å komme i mål ,- 204 eksponeringer for å være helt nøyaktig. Utfordringene er spesielt i hensyn på lys, men det skulle også vise seg at det å få bildet helt skarp heller ikke skulle være helt enkelt. Lysskilden er 1 stykk Rotolight AEOS LED-lys som jeg kommer tilbake til det i en egen artikkel.

Komposisjonen er enkel: 3 bær ligger i en skje og 3 bær ligger fordelt diagonalt gjennom bildeflaten. Skjeen er plassert vertikalt i senter av bildet der den fungerer som en visuell støtte blant bærene i tilsynelatende uro. Selve skjeen som bærene ligger i er en nypusset sølvskje. Denne er hengt opp i skaftet med en tynn snor som går opp i taklampa. Jeg prøvde først å støtte den opp fra undersiden med en tynn bit av acryl, men denne kastet såpass med skygger at det ikke kunne brukes. Blåbærene ble deretter lagt ut med stor presisjon i forhold til komposisjon og hvilke som skulle være i fokusplanet. Det skal svært lite til før komposisjonen ikke fungerer visuelt, så her er det presisjonsarbeid med pinsett som gjelder.

AEOS Rotolight

Rotolight AEOS er lyskilden.
Skisse som viser belysningen sett ovenfra. 1 lyskilde og 2 hvite reflektorerer.
Skisse som viser belysningen sett fra siden. Hovedlyset er kraftig kantet for å gi et mykt kantlys der skygger og høylys er godt balansert.

Når alle elementene var på plass så begynte oppsettet med belysning. Jeg har lagt med noen skisser som viser hovedelementene, altså 1 lyskilde og to reflektorer av hvitt papir. Lyskilden ligger nesten flatt på bordet slik at det kun er kantlyset som direkte belyser skje og bær. På den måten sikrer jeg myk skygge og et helt jevnt forsiktig høylys. Det var også den beste plasseringen for å fremheve høylyset på høyre side av skjeen. På motsatt side av lyset står det en stor hvit papplate som fungerer som reflektor, som skaper høylyset på den andre siden av skjeen. I tillegg hjelper den store reflektoren med på å sende tilbake inderekte lys som løfter skyggene noe. Reflektor nummer 2, som også er en hvit pappskive, er plassert mellom objektiv og skje for å sende inderekte lys fra fremsiden. Dette fremhever konturen på skje i tillegg til å lysne bæra som ligger i skjeen.

AEOS er et relativt kraftig LED-lys beregnet for kontinuerlig drift. I tillegg har det en blits-funksjon som øker utgangsstyrken med over det dobbelte. Denne gangen ville jeg prøve det som fastlys. Siden jeg valgte å ikke peke lyset rett mot objektet så blir effektiv lysstyrke veldig liten så her er styrken satt til maksimalt som tilsvarer 5750 lux. Fargetemperatur er 4400K. Med blender f/6.8 og ISO100 endte jeg på en lukkertid på krevende 1/60 sekund. Blendervalget f/6.8 er valgt da det gir den fineste overgangen fra skarpt til uskarpt område.

Mangel på skarphet!

Med varmepumpe på ble de små vibrasjonene synlige som mangel på skarphet.

Knivskarpt!

Varmepumpe slått av. Skarpt og fint!

Nå skal det sies at jeg generelt mener det er viktig (for denne type bilder) at det som er i fokus skal være dønn skarpt. Ikke neste. Teknikker for å få knivskarpe bilder kan du forøvrig les om her. Objektivet som er brukt er det aldeles glitrende Leica Summarit 120 CS på en velbrukt Leica S, noe som skal gi de beste forutsetninger for skarpe bilder. Men, prøvebildene ble ikke skarpe. På Leica S fungerer selvutløseren som om man skulle brukt speil-lås funksjonen samtidig. Altså åpner speilet seg når man trykker utløserknappen og etter to sekunder åpner gardin for eksponering og speil og gardin lukkes samtidig når eksponering er ferdig. På denne måten minimeres vibrasjonene fra mekanikken til et absolutt minimum.

Men, skarpe bilder fikk jeg ikke. Bildene er tatt innendørs, på et tregulv der vibrasjoner transporteres i stor grad fra rom til tom. Derfor var jeg også nøye med å stå helt stille. De knivskarpe bildene kom ikke før varmepumpa ble slått av. De små vibrasjonene fra denne forplantet seg til både stativ og bord, så de knivskarpe bildene kom først når denne ble slått av.

Det ferdige bilde har fått litt mer høylys og en mørkere bakgrunn. Noe sensorstøv har også blitt fjernet. All redigering er denne gang gjort i Capture One 20.

 

L1000279 low

Leica S + Summarit 120mm CS
f/6.8 @ 1/60s ISO100

logo TES

Ukas utvalgte:

Top 10 leste artikler

14. april 2019

6 tips for å få skarpe bilder

Et skarpt bilde har motivet i fokus med rene linjer og tydelige detaljer. Det å produsere skarpe og detaljerte bilder er som oftest et resultat av å…
8031
17. august 2017

Hjemmelaget "Focus Stacking Rail"

Introduksjon Det åpner seg en ny verden når en utfører makrofotografering. Det å bevege seg inn mot objektet man tar bilder av, for å fange detaljer…
5300
15. april 2017

Leica M9 - Gammeldags og god!

Leica M er på mange måter det ultimate kamerasystem. Ikke bare var det Leica som var først ute med å bruke 35 mm film til stillbilder, de har også…
2696
05. mars 2017

Lang lukkertid

Lange lukkertid kan gi spennende resultat i situasjoner der normale bilder kanskje ville sett kjedelige ut. Med lang lukkertid mener jeg fra et halvt…
2592
14. januar 2018

Pan & tilt stativhode. Selvgjort er velgjort!

Etter å ha fått ferdig det automatiske "focus stacking” systemett har jeg tatt en del makrobilder og i den forbindelse erfart at det å ha et presist…
2392
11. august 2015

Rens av bildesensor på kamera

Støv og annet grufs vil over tid samle seg på sensoren på våre digitalkamera. I motsetning til gamle filmkamera, der det kom ny filmrute for hvert…
2154
10. oktober 2016

Capture One - Erfaringer

I dag finnes det to gode verktøy for katalogisering og behandling av bilder: Lightroom (Adobe) og Capture One (Phase One). Tidligere fantes også…
1949
12. juni 2019

Bokprosjektet "Ikke denne natten"

I sin bok tar Karine Elisa Dehli leserne gjennom en rekke traumatiske hendelser som har utfordret hennes forståelse av det å være menneske etter at…
1930