Bildene er beskyttet av opphavsrett, og det er ikke tillatt å kopiere eller laste dem ned uten avtale.

Det å transformere en idè til å bli et fotografi krever at man behersker alle disipliner og overganger; det fordrer full forståelse av teknikken i kameraet, god kunnskap om lys og komposisjon. Vi må ha et bevisst forhold til teknikk og valg, for alle valgene setter sitt avtrykk. Og når motivet er fanget på minnekortet så kreves det gjerne litt jobbing med etterbehandling av bildene på en datamaskin, med de datatekniske utfordringer det kan by på. Det er lite tvil om at fotografering er en aktivitet som krever god innsikt innen mange disipliner. Derfor er også fotograf et respektert yrke med dertil egen utdanning og fagbrev.

Et godt fotografi kommer innenfra
Når et fotografi skal lages så er det umulig å få det 100% riktig på første forsøk. Erfaring kan hjelpe noe, men det er nå engang slik at jo mer erfaring en har, dess høyere legges også lista for hva en selv anser som et godt resultat. Jeg blir aldri utlært,- og på den måten blir også fotografiene bedre over tid. Det var en åpenbaring den dagen jeg forsto at et godt fotografi skapes av lidenskap og tanker om hva en skal presentere, og at kamera og alle objektivene vi har med oss kun er verktøy for å fange lys. Så enkelt.

Dessverre er også teknikken det største hindret for å lykkes da det kreves så mye for å frikoble seg mentalt fra verktøyet slik at øyne og hode kan jobbe med å finne de riktige elementene å fotografere. I det rette lyset. Til rett tid. For et godt fotografi kommer først og fremst innenfra!

Picture01014BW

"Surreptitous" (Gullmedalje Vizuals Souls FIAP, India 2019)
Leica S + Summarit CS 120mm


Kvantiet eller kvalitet?
De som betrakter bildene mine er helt prisgitt hva jeg velger å presentere; allikevel velger jeg stadig vekk å vise frem arbeider som er under par, oftest fordi jeg til tider har vært litt for opptatt av å få bevegelse på de sosiale mediene. Eller enda verre, det har også hendt at jeg har presentere flere bilder av det samme motivet der alle er dårligere enn det jeg selv mener er egen standard for kvalitet. Og her er vi mange i samme båt, for daglig er vi alle et offer for en endeløs strøm av bilder som flyr forbi i de sosiale mediene.

Fakta er at et større antall bilder aldri blir memorert hos betrakter, i hvert fall ikke så lenge serien mangler vesentlige forskjeller i motivet eller har en distinkt forskjell i visuell stil fra bilde til bilde. Av denne grunnen innførte jeg en enkel regel for meg selv, nemlig av min portfolio skal bestå av 42 bilder. Tas ett inn, må ett ut. Ingen ting er tilfeldig, for 42 er svaret på det ultimate spørsmålet om livet, universet, og alt annet (ref. Hitchhiker's Guide to the Galaxy). Som utdypes med at for å forstå svaret, må man forstå spørsmålet.  

Denne bevisstgjøringen har resultert i gradvis økt kvaliteten over tid. Kvalitet er forøvrig en ullen måleenhet, så i praksis vil det si at de siste bildene har fått bedre resulatater i konkurranser, flere salg og til høyere pris.

L1005675 1

"Båtslipp"
Leica S + Summarit CS 35mm


Den evige runddansen
God arbeidsflyt og kunnskap om de verktøyene en bruker er vesentlig for å kunne jobbe effektivt, samtidig skape gode resultater. Verktøy er i denne sammenheng både fotoutstyr, datamaskinen og programvare for etterbehandling. Når jeg selv begynte å fotografere var det mye jeg lurte på i forhold til dette med arbeidsflyt, bearbeiding av bilder og hvordan de burde lagres. Hva var "best practise der ute? Etter mye prøving og feiling har jeg landet på en arbeidsprosess som fungerer godt for meg, med et minimalt antall steg som er raske og enkle å gjennomføre. Hele arbeidsprosessen har jeg tidligere beskrevet her: ARBEIDSPROSESSEN

Når det ferdige fotografiet er presentert, ender syklusen,- eller kanskje den starter? Eget resultat studeres og det måles opp mot ideen jeg hadde før bildet ble tatt. Det aller viktigste er selvfølgelig at jeg selv er fornøyd. Er jeg ikke det, så er det viktig å merke seg hva som kan gjøres bedre neste gang, for så å kunne korrigere seg inn mot eget mål. Nå er jeg i en fase der jeg er opptatt av at det ferdige resultatet skal vekke engasjement hos betrakteren, slik at vedkommende stanser opp for å reflektere. Tidligere ønske om å dokumentere gjennom fotograferingen er sterkt erstattet med et stort ønske om å skape refleksjon. For et fotografi kan være så veldig mye mer en en kopi av virkeligheten.

Bildene i artikkelen er alle et resultat av planlagt teknisk gjennomføring med liten grad av spontanitet. Jeg visste hvorfor jeg trykte inn utløseren, og jeg visste hva slags fotografi jeg ville skape.

 

L1003673Rhythm

"Rhythm" (Gullmedalje Vestkysten Fotokamp, Norge 2019)
Leica S + Summarit S 70mm