Slide 1

Drivkraften for å ha en egen hjemmeside er mange, men først å fremst har jeg stor glede av å dele det jeg har lært om fotografering de årene jeg har holdt på, slik at nykommere kan få litt gratis hjelp på veien. Jeg husker fortsatt hvordan det var å få mitt første kamera, for øvrig en Nikon D80, og hvor tungt det var å måtte finne ut av alt selv. Kunnskap er makt, men det er enda kraftigere når det deles med andre. Først da kommer de virkelig gode diskusjonene i gang og det åpnes dører for nye muligheter og videre ekspansjon. Denne hjemmeside fungerer også som et galleri og utstillingsvindu for det jeg pusler med innen fotografering, som eksempelvis hvordan jeg lagde den aldeles herlige Focus Stacker maskinen, der jeg selv bruker den nevnte artikkelen som et oppslagsverk om jeg skal lage flere av disse. Jeg er overhode ingen blogger, men besøkstallet har steget jevnt fra måned til måned, der jeg i dag har en stabil besøksmasse på om lag tusen besøkende i måneden. Jeg verdsetter hver og en av dere!

 

CMS – Content Management System

Denne nettsiden har eksistert i forskjellige former siden 2016. Først under navnet Photopia.no, for så å bli erstattet med tomeriksmedal.no i 2019. Utseende og innhold på hjemmesiden har naturlig nok endret seg hele tiden, men én ting har vært det samme hele tide og det er selve motoren som ligger i bakgrunnen. Denne hjemmesiden er utviklet i et verktøy som kalles Joomla, et verktøy jeg begynte å bruke allerede i 2006 til utvikling av både profesjonelle og private hjemmesider. Joomla er et gratis og åpen kildekode-CMS (Content Management System) som er bygd på et web-basert rammeverk. Et CMS-verktøy, som Joomla, har til hensikt å gjøre det enkelt for en bruker å administrere, publisere og tilpasse innholdet på nettsiden. Uten et CMS må du endre selve programkodene på nettsiden for å lage nytt innhold. Med CMS blir innholdet formatert og presentert ut fra regelsett som er kodet inn i systemet. For private, små og mellomstore bedrifter er det i dag Wordpress, Drupal, Joomla og Magento som er mest populært. Joomla er skrevet i PHP og bruker objektorienterte programmeringsteknikker. Med støtte for MySQL, så vel som andre DBMS som MSSQL, PostgreSQL og flere, er det en fleksibel plattform for alt fra små til store komplekse webløsninger. Som en kuriositet kan det nevnes at webløsningene til IKEA, LINUX, Harvard University og Lipton Ice Tea er alle basert på Joomla!

Installation3
Joomla kan lastes ned helt gratis og det koster ikke noe å bruke programvaren. På mange måter kan det sammenlignes med Wordpress, men har en noe brattere læringskurve. Det legges ut programvareoppdateringer og sikkerhetsoppdateringer jevnlig, uten ekstra omkostninger. Nedlasting finner du på www.joomla.org. Joomla 4 ble lansert på tampen av 2021 og er den versjonen du skal bruke. Denne hjemmesiden ble oppgradert fra Joomla 3 til Joomla 4 i januar 2022, der alt innhold ble restrukturert og re-designet samtidig.

architecture of joomla

Når du har opprettet en side på Joomla plattformen har du full råderett og administrasjon over din egen nettside. Mye av innholdet kan redigeres fra selve hjemmesiden, men som administrator kan du også logge deg inn i administratorpanelet (back-end) for å gjøre større tilpassinger eller legge til eller fjerne moduler. Som regel ønsker en noen ekstra funksjoner, som ikke er i den innebygde grunnpakken. Eksterne programvareutviklere har derfor utviklet tusentalls av egne programvaretillegg som kan lastes opp av brukeren og integreres i Joomla. Som oftest er en basisversjon av disse gratis og dersom man ønsker en full versjon så må man betale for dette. Prisene pleier imidlertid å være nærmest symbolske og koster gjerne ikke mer enn noen titalls dollar og deretter gjerne en liten årlig abonnementspris.

Slike programtillegg finnes i en rekke kategorier, som eksempelvis egne løsninger for å bygge nettbutikk, backup løsninger, søkemotor-optimaliseringsverktøy (SEO), bildevisningsverktøy, sporingsverktøy, annonseringsverktøy, kart integrering, kobling mot sosiale medier og mye mer. Noen er gratis, andre har en gratis prøveversjon der du må betale for å få alle funksjonene. Det sitter altså mennesker i den andre enden som har brukt masser av tid på å utvkle et produkt du og jeg skal bruke,- og da er det en selvfølge at vi også skal betale for det.

L1002022 3.jpg
"Vi snakker om noen få hundrelapper for en normal programpakke, så her er min oppfordring helt klar:
betal
for pokker!"

Du kan også velge mellom utallige varianter av såkalte templates (design mal), som du kan kjøpe på internett og som er spesielt tilpasset Joomla. En template er et rammeverk som bestemmer hvordan siden din fremstår for nettsidens brukere. Det finnes gratis templates som kan lastes ned, men for de fleste er det verdt å bruke litt penger på dette for å få det lille ekstra som får hjemmesiden din til å skille seg ut og som har et solid fundament det er enkelt å utvikle videre. Alle gode templates er tilpasset såkalt responsiv visning av nettsiden. Dette betyr at nettsiden tilpasser seg skjermstørrelsen til brukeren, slik at alle får en optimal brukeropplevelse uavhengig om de bruker mobiltelefon, nettbrett eller en PC med stor skjerm. I dag er dette helt vesentlig for i det hele tatt å få besøk på hjemmesiden, - husk at mer enn 70% av de besøkende bruker mobiltelefonen til nettsurfing.

Responsive

Templates

Noen av de mest populære tilbyderne av templates til Joomla er listet nedenfor. Pass på at det du laster ned er kompatibelt med den Joomla versjonen du skal bruke:

Denne hjemmesiden er bygd opp rundt en template fra førstnevnte, InspireTheme. Det fine med denne templaten er at den er bygd rundt et rammeverk som kalles Gantry 5. Dette er et modulært rammeverktøy for å effektivt tilpasse utseende på hjemmesiden. Gantry 5 installeres som en komponent i Joomla før den valgte templaten kan tas i bruk. I tillegg til å være et rammeverk så inneholder det noe som kalles particles og atoms som er dedikerte plug-in for å lage innhold og effekter som følger det designvalget du har tatt. Skiftes design, så endres samtidig utseende på informasjonen som er lagt til i disse tilleggsmodulene. Andre populære rammeverk (framework designer) er:

  • RSPageBuilder
  • Quix
  • SP Page Builder
  • JSN Pagebuilder
  • The Template Toaster

Gantry 5 bruker forskjellige type particle for å presentere forskjellige type informasjon som kundetilbakemelding, telefonnummer, logo til sosiale media, før/etter effekter på bilder el. I eksemplet nedenfor har jeg brukt en particle av typen hotspot for å vise de forskjellige funksjonene på et fotostativ. Mange av de er i bruk på denne hjemmesiden, der eksemplet nedenfor er hentet fra artikkelen Stabilt fotostativ - viktig for å få skarpe bilder. Den samme particle som er vist i bildet ovenfor vil se slik ut nå den presenteres i en artikkel på hjemmesiden. Her er det Gantry 5 som hånterer innholdet i partikkelen og formatering av data for å passe inn i det valgte designet:

  • L-brakett

    En L-formet brakett som er tilpasset ditt kamera er svært hendig når en skal ta bilder i stående format.
  • Kameraplate

    På undersiden av alle kamera finnes et 1/4" eller 3/8" gjenget hull hvor en fester kameraplaten, som igjen kobles til stativhodet med en hurtigkobling. Kameraplatene kommer i en rekke former og størrelse, der Arca Swiss-type og Manfrotto RC2 er de mest vanlige.
  • Hode

    Kulehode, 3-veis hode og gimbal er de mest vanlige typene. Et kulehode beveger seg fritt rundt senter av en kule, et 3-veis hode er låser seg til en akse om gangen mens en gimbal er designet som en gynge. Alle systemene har sine fordeler og ulemper.
  • Stativbase

    Der hvor stativbena møtes og hvor stativhodet festes kalles basen, Her festes stativhodet i en ⅜" gjenget kobling som er en godt innarbeidet standard som gjør det mulig å veksle mellom forskjellige produsenter av stativ og hode.
  • Låsemekanisme

    For å låse beina i en gitt lengde så brukes en lås eller spenne som klemmer ytterrøret mot innerrøret. Det finnes to ulike typer låser; de som vris og de med en liten hendel.
  • Benseksjoner

    Flere beinseksjoner gjør at stativet kan bli kortere når det er sammenslått, men vekten øker.
  • Vinkeljustering

    Stativbenene kan som regel låses i forskjellige vinkler. Pass alltid på at bena er godt spredt og låst.
  • Krok

    På nedsiden av basen eller senterstangen så finnes det ofte en krok til å henge på vekt. Fotobaggen kan henges her, eller en kan lage en forankring ned til bakken. Økt masse gir bedre stabilitet.
  • Sentersøyle

    Sentersøylen gir økt arbeidshøyde, dessverre på bekostning av stabilitet. Det eneste fornuftige sentersøylen kan brukes til er ved makrofotografering i lav høyde. Snu søylen og monter kameraet opp-ned, dermed kan du fotografere helt ned på bakkenivå.
  • Føtter

    Gode føtter er viktig for at stativet skal stå stabilt. På enkelte stativ kan føttene byttes for å tilpasses forskjellige underlag. Noen har gummi-propper som kan fjernes hvor det da kommer frem spisser som passer godt til glatte underlag is. Ekstra store føtter for snø og myk sand er også vanlig tilbehør til stativ.

Når en passende template er funnet så anbefaler jeg at du laster ned en såkalt quickstart-installasjon. Da får du hele Joomla installasjonen med den valgte templaten, sammen med dummy-innhold. På den måten kan du enkelt tilpasse ditt eget innhold på de forhåndsdefinerte plassene som utvikleren av templaten har definert. Du kan selvfølgelig bygge alt fra bunnen av med utgangspunkt i kun en enkel Joomla-installasjon, men det tar tid. Når quickstart innholdet er lastet ned så pakker du ut *.zip filen den kom i lokalt på harddisken din, før alle filene kopieres til webserveren din. Deretter går du inn på domenet ditt med en nettleser for å starte installasjonen.

Server og webhotell

Du trenger en server eller et webhotell til å ha nettsiden din på. Det å ha egne webservere er kun for profesjonelle og er ikke noe en som lager sin første nettside bør tenke på i det hele tatt. Et godt webhotell finner du til rundt hundrelappen i måneden i Norge. Dersom du kjøper dette av en av de større Europeiske leverandørene, så får et helt akseptabelt webhotell for noen hundrelapper i året. Domeneshop er den aktøren jeg har brukt aller mest og er veldig godt fornøyd med. De fleste webhotell tilbyr gjerne typiske "one click installation" både for Wordpress og Joomla. Det betyr at når du har kjøpt deg et domene og et webhotell og deretter logger inn på dette, så får du opp en rekke alternativer for webhotellet. Dersom webhotellet ikke har en slik "one click installation" løsning så laster du bare ned programvaren på www.joomla.org og installerer denne selv.

Dersom du opplever noen som helst problemer underveis, så finnes det en rekke ressurser på internett. Dette er opplæringsvideoer på Youtube, guider på andre nettsider og ikke minst brukerforumet til Joomla for å nevne noen ressurser. For øvrig så vil webhotellet ditt som regel være behjelpelig med å løse typiske nybegynner problemer som oppsett av FTP, SQL og PHP. Du må ha oversikt over brukernavn og passord til FTP og SQL for å få installert Joomla. Overføring til webserver gjør du med et FTP-verktøy som Cyberduck eller FileZilla. Selve installasjonen av Joomla gjør du fra din foretrukne web-browser.



Joomla tilleggsprogrammer

Når du har installert Joomla på webhotellet ditt, så kan du til det aller meste administrere hjemmesiden via en vanlig nettleser lik den du leser denne artikkelen i. Dersom du har en nettside som heter www.dittnavn.no så logger du inn på administrasjonssiden så enkelt som å gå på nettadressen www.dittnavn.no/administrator. Herfra administrerer du nettsiden din og du kan legge til artikler, annonser, gjøre enkle endringer i nettsidens utseende, installere programvaretillegg, ta backup og mye mer. Det hele er svært enkelt å komme i gang med.

Det er integrert en egen installasjonsløsning i administrasjonspanelet på din Joomla nettside, hvor du kan laste ned programvaretillegg. De fleste store og mest seriøse tilleggene har gjort noen tilpasninger slik at du kan laste dem ned via denne løsningen. Eller du bla gjennom alle programvaretilleggene på samlesiden extensions.joomla.org for så å laste tilleggene ned som *.zip filer. Installasjonen gjør du fra administrator-panelt i Joomla.

Installasjon4

Administrator dekstop. Her gjøres alt av innstillinger for hjemmesiden.


Artikler og kategorier

Et Joomla-nettsted består av en enkelt database og et stort antall filer/kataloger. Det er i denne databasen (SQL) at Joomla lagrer det meste av dataene sine: fra artikkelinnhold til menyelementer, fra brukernavn til utvidelsesinnstillinger.

I Joomla er en artikkel et innhold som består av tekst (HTML), med lenker til andre ressurser som eksempelvis bilder eller innhold i tilleggsmoduler. Artikler er den grunnleggende informasjonsenhetene i Joomla. Disse kan tilordnes forskjellige kategorier eller de kan få forskjellige tags for sortering fra forsiden. Artiklene skrives i et WYSIWYG-grensesnitt (What You See Is What You Get) som følger med installasjonen. Foruten å legge inn tekst så kan du legge inn bilder, HTML-koder, koblinger mot andre moduler og mye annet. Det kan være greit å være klar over at CSS-filene i templaten alltid vil formatere artiklen etter hvordan templaten har definert utseende. Derfor er WYSIWYG-begrepet å ta det litt langt, siden du ikke alltid har kontroll på font type, farger og størrelse siden dette er kontrollert at CSS-kodene i templaten du har lastet ned.

 

Screenshot 2022 01 26 at 07.30.35
Slik ser denne artikkelen ut i JCE-editoren som følger med Joomla 4 installasjonen


Galleri

Grunnversjonen til Joomla kan fint vise bilder, men det har ikke det jeg vil kalle for galleri-funksjonalitet. For å bygge et galleri trenger du en form for galleri-løsning som lar deg laste opp bilder, gi de navn og en beskrivelse i form av metadata. En god løsning må kunne sette opp en fin oversikt, vise bildene i en såkalt lightbox og gjerne ha forskjellige verktøy for opplasting av bilder og optimalisering. De mest kjente er:

På denne hjemmesiden har jeg valgt sistnevnte, Ignite Gallery. Dette er en dønn solid løsning der jeg kan laste opp flere bilder om gangen for å gi de nødvendig metadata-informasjon, lage sorteringer og legge de inn under forskjellige kategorier. Bildene kan vises i forskjellige type visninger, i tillegg kan jeg legge forskjellige galleri rett inn i en artikkel-tekst ved å legge til en liten programkode rett inn i artikkelen. Jeg har satt opp Ignite Gallery til å automatisk skalere alle bilder til en gitt størrelse, samtidig konvertere de til WebP-format. Denne konverteringen foregår automatisk og er svært effektiv for å opprettholde hastighet på hjemmesiden. Typisk laster jeg opp bilder i jpg-format i størrelse ½ MB og når disse er konvertert til WebP er de redusert til mindre enn 0,04MB (40 Kilobyte) størrelse.

Andre tilleggskomponenter

Som tidligere nevn så går det aldeles fint å lage en godt fungerende hjemmeside med en helt standard Joomla- installasjon. Men, når du ønsker et litt mer spenstig utseende med større fleksibilitet så er det alltid et plug-in som gjør det enda bedre enn standard-softwaren. Et eksempel er modulen som ligger som standard for visningen av artikler i Joomla, som gjør jobben greit, men har et design som er gammeldags og lite brukervennlig. Som en erstatning for dette bruker jeg Minitek Wall Pro og Raxo All-mode Pro, som begge er betalingsløsninger. Visningen av artikler på forsiden er styrt gjennom sistnevnte, mens det under artikkelpunktet «artikler» er Minitek Wall som setter opp oversikten over artiklene. Raxo er for øvrig en svært rask og effektiv modul å sette opp, og har flere tilleggspakker som kan kjøpes for en billig penge. Litt tilpassing i css-filene må du regne med om du vil beholde samme utforming gjennom hele webløsningen din.

Alle websider trenger en såkalt «slider»!  Dette er en modul som presenterer bilder, film og tekst satt sammen, og gjerne animert eller med en form for interaksjon med brukeren. Eksempler på dette finner du på toppen av alle sidene på hjemmesiden min. Jeg har også lagt inn noen slider-moduler i både artikler og under andre menypunkter for å piffe opp det grafiske. De mest populære sliderene i dag er:

På denne hjemmesiden bruker jeg pro-utgaven av Smart Slider 3. Som andre større tillegg i Joomla har også denne et egen grensesnitt,- kanskje det mest dynamiske og avanserte jeg har sett i Joomla-verdenen, for her er det drag`n drop, animasjoner, støtte for video og avanserte tidslinjer for å kunne lage de mest fantastiske og avanserte grafiske brukeropplevelsene jeg har sett til Joomla websider. Det fine med denne er at den også fungerer på det aller meste av proprietært Joomla-innhold som artikler og elementer i nettbutikken. Et eksempel på dette finner du på bunnen av alle artikler på denne nettsiden, der du ser en slider (karusell) som automatisk henter opp alle relaterte artikler ut fra hva du leser. Når en ny artikkel opprettes, så blir den automatisk vist i sin respektive slider avhengig av hvilken kategori artikkelen er plassert i.

SmartSlider3

Smart Slider 3. Dette er det tøffeste verktøyet jeg har sett til Joomla!
Et fantastisk enkelt grensesnitt med enorme muligheter, deriblandt støtte for animasjoner, lag, scripring, WebP og SEO optimalisering.

Andre tillegg som er mindre synlig er SEO optimalisering og automatisk omlegging og knytting av metadata til de forskjellig genererte URL. Dette er ikke noe man normalt bruker på små hjemmesider som denne, men jeg nevner det siden det med SEO er viktig for å nå opp i søkemotorenes prioritering. Her bruker jeg forskjellige verktøy fra Weeblr som kartlegger alle sider og linker, duplikater og ikke minst såkalte canonical linker (to forskjellige URL peker til samme innhold) for så å optimalisere disse etter regelsett som er tilpasset søkemotoren Google. Eksempel på caninical URL ser du nedenfor:

  • https://www.domain.com/index.php?itemid=1
  • https://www.domain.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=9&itemid=1 

Begge linkene vil vise det samme innholdet, men problemet er at Google søkemotor indekseringen vil håndtere dette som duplikat der straffen er å gi deg lavere prioritet i søkemotoren. De samme verktøyene løser også et annet kjent problem, nemlig koblingen mot Facebook og Open Graph problematikken. Open Graph er en protokoll som gir deg en viss kontroll over hvordan innholdet ditt skal vises når du deler det på sosiale nettverk som Facebook og Twitter. Uten Open Graph vil deling av et innlegg med en URL på Facebook gi uforutsigbare resultater – du kan få et innlegg med en tilfeldig beskrivelse eller et bilde du kanskje ikke ønsker skal vises. Eller typisk for en Joomla webside: det er kun logoet som vises da dette er det første bildet Facebook finner når den skanner innholdet i URL`n som legges ut. Open Graph må altså settes opp riktig og til det trenger du et verktøy i Joomla og en Facebook App-ID. For å se effekten av Open Graph innstillinger er Facebook Sharing Debugger et nyttig verktøy: https://developers.facebook.com/tools/debug/ 

Det å sette opp Open Graph korrekt øker innholdets synlighet gjennom Facebook-søk ved å la Facebook få vite hva innholdet ditt handler om i stedet for å la det gjette. Og det er også en ekstra fordel ved å bruke Open Graph – den støttes også av andre sosiale nettverk. Du kan bruke den for LinkedIn, for eksempel, og til og med Twitter i mangel av Twitter-kort.

For å sjekke hvor godt din webside presterer så kan SEO-verktøy som GTmetrix gi en pekepinn på hvor skoen trykker i forhold til hastighet og struktur.

GTmetrix

 

Nettbutikk

Joomla programvaren passer til å lage en nettbutikk i. Du er i så fall avhengig av et programvaretillegg med en handlekurvløsning. Flere av disse er gratis eller har en gratis begynnerversjon. De fleste av disse har en rekke forhåndsinstallerte betalingsløsninger og Paypal er en typisk løsning som er tilgjengelig hos så og si alle. Jeg har valgt nettbutikken HikaShop med en egen Vipps-integrasjon siden alle kundene mine er norske. Jeg hadde noen utfordringer med å få Vipps til å fungere, og der må jeg si at både HikaShop og Vipps gjorde en fenomenal jobb med support! Andre populære løsninger er:

Det er ellers ikke noe problem å installere løsninger til leverandører som Klarna, Stripe eller Paypal, da disse gjerne allerede har laget tilpasninger til de mest bruke nettbutikkløsningene. Det er imidlertid fornuftig å sjekke på forhånd hvilke nettbutikkløsninger betalingsløsningen du velger har integrasjon mot, før du går "all inn" på en bestemt løsning.

Igjen funger dette slik at du i det daglige styrer nettbutikken via administrasjonspanelet på nettsiden din, via en nettleser. Du kan logge deg på fra hvilken som helst pc, hvor som helst i verden, så lenge du husker innloggingsdetaljene dine.


Tilpassinger

Joomla sitt hovedspråk er engelsk. Det er imidlertid enkelt å installere norsk språkmodul allerede under installasjonen av Joomla. Det samme gjelder mange populære programvaretillegg som også har norske tillegg. Dersom det ikke finnes norsk oversettelse så gjør du tilpassinger under språkmodulen i Joomla. Eksempelvis har jeg lagd noen tilpassinger som eksempelvis gjør om ordene «Read more» til «Les mer» i tilleggsprogrammet som sorter og viser artiklene min. Dato-formatet er også et element som må tilpasses vår region. Der amerikanerene har datoformatet MM-DD-YYYY, foretrekker vi DD.MM.YYYY.

Backup

En Joomla installasjon kan bli hacket, eller enda mer vanlig er at administrator ødelegger installasjonen ved å gjøre en noe feil i administratorpanelet eller feilaktig endre en kode i installasjonen. Jeg tar alltid backup før jeg går løs på enringer i datakodene eller gjør installasjon av moduler jeg ikke kjenner godt. Til backup i Joomla er det egentlig bare Akeeba Backup som gjelder. Dette er et programvaretillegg som du enkelt installerer i installasjonsmenyen i administrasjonspanelet. Dette programmet tar backup av både filer og database. Du kan gjerne kopiere filene fra serveren med et FTP-verktøy, men husk at disse filene er verdiløse uten databasen. Når du har en god backup så tar det kun en liten halvtime å få en ødelagt nettside tilbake der den var på backup tidspunktet. Restore gjøres ved en egen Kickstart-pakke som kan lastes ned på Akeeba sin hjemmeside. Det er derfor ikke godt nok å bare ta backup, du bør også teste at backupen din faktisk er fullstendig, gjerne ved å installere den på en annen server.  

Backup

I den tiden vi lever i så burde det ikke være nødvendig å påpeke viktigheten av å ta backup. Likevel skjer det daglig at nettstedseiere mister flere års arbeid på grunn av manglende backup, eller fordi backupen ikke var god nok. Hacking kan være et problem, men om du er nøye på å laste ned oppdateringene som kommer fortløpende så skal ikke det være noen reell trussel. Største grunnen til at backup`n må tas frem er når du skal prøve en smart kode, eller har lastet ned en modul som ikke er ferdig testet og du opplever at hjemmesiden blir helt fraværende (WSOD, White Screen Df Death). Det finnes gode verktøy for å loggføre alle problemer, men det er som regel mer tidkrevende å finne feilen enn å hente frem en bakcup.


Oppsummering

Strikke

Avslutningsvis vil jeg anbefale alle å lage seg en webside! Gjør det enkelt til å begynne med,- om så bare for å vise frem noen bilder. Hva slags verktøy du velger er egentlig ikke så viktig, bare du lærer deg å bruke de. En enkel og rimlig start for mange er å bruke ferdige oppsett fra Wix eller Weebly. Så bygger du på etterhvert som du får erfaring. For det å lære seg noe nytt gjør rett og slett noe med oss. Når vi setter oss mål og når disse, får vi opplevelse av mestring. Samtidig kjenne på en god posjon stolthet og glede. De som fortsetter å lære og utfordre seg selv sier også oftere at de kjenner seg mer optimistiske. En dag skal jeg lære meg å strikke!



logo TES

Tilsvarende artikler | Teknisk