Slide 1
 

En liten oppklaring helt i starten: jeg er ingen såkalt fanboy av hverken Mac eller PC, men bruker begge systemene om hverandre daglig for å gjøre jobben så effektiv som mulig. En Apple Mac Studio Max ble kjøpt inn for noen uker siden og her er min vurdering og erfaring så langt:

Introduksjon

Våren 2022 overrasket Apple de aller fleste med å fjerne den populære iMac 27" fra sortimentet. Lillebroren, iMac 24", forblir, men det er altså ingen planer om å videreføre den større og kraftigere "alt-ett"-maskinen som har vært så populær i mer enn 15 år. En godt utrustet iMac 27" har også har vært arbeidstasjonen her hjemme i lang tid, men er nå moden for utskifting. Det skal sies at den virkelig har gjort jobben sin enten det har vært snakk om redigering i Photoshop, bildehåndtering i Capture One, webutvikling eller annet grafisk arbeid i Adobe portfolioen. Microsoft Office har fungert like godt i Mac OS som i Windows, og med Parallells installert har jeg kjørt Windows 10 på iMac`n helt problemfritt for applikasjoner som bare fungerer i Windows miljø.

At Apple-produktene koster litt ekstra i innkjøp spiller liten rolle når kostnad måles opp mot forutsigbarhet og god ytelse over tid. I samme tidsperiode som jeg har hatt iMac 27 har jeg også hatt en håndfull PC`r fra Dell, HP og Asus som på ingen måte har tålt tidens tann like godt. Når jeg nå skulle ha et nytt verktøy på hjemmekontoret, for det er nettopp det en PC er: et verktøy for å få jobben unnagjort, ble forskjellige alternativer vurdert opp mot hverandre før jeg tilslutt landet på Mac Studio Max.

L1002022 3.jpg
 

x86 Intel, AMD eller ARM?

En AMD eller Intel-baserte PC, men tilsvarende ytelse som Mac Studio Max ville blitt vesentlig større, det ville vært utfordringer med støy og mest sannsynlig hadde den kostet mer. Det mest nærliggende alternativet var den nye kompakte Intel NUC Extreme 12, da med Core i9-12900 prosessor, NVIDIA RTX 3070 grafikkort og 32 GB RAM. Med en god SSD-disk så ville denne kombinasjonen vært en tilsvarende rask maskin, men også dyrere enn den valgte innstegsmodellen av Mac Studio. At NUC ser ut som et leketøy med det selvlysende dødninghodet i fronten og LED i alle regnbuens farger gjorde ikke valget vanskeligere. De samme komponentene kunne selvfølgelig blitt plassert i et annet kabinett, uten at det blir noe mer visuelt attraktivt av den grunn. Det er en tankevekker at dagens PC`r i prinsippet er helt likt oppbygd som de første maskinene jeg bygde på ingeniørhøyskolen for over 30 år siden; en x86 prosessor, et skjermkort, minnebrikker, IO-kontroller og en harddisk. Alt montert på et hovedkort som får strøm fra en strømforsyning, der alt er plassert på innsiden av et kabinett. Selvfølgelig er komponenten i dag basert på moderne 64-bit arkitektur, raskere klokkefrekvens og bedre protokoller for overføring av data,- men er den tradisjonelle PC`n en dinosour på speed?

Hvorfor er M1 så rask?

Etter at Apple begynte å produsere sine egne integrerte kretser basert på ARM arkitektur, har ytelsen skalert seg forbi både Intel og AMD på få år. En ARM-prosessor er en del av en familie sentrale prosessorenheter (CPUer) basert på RISC-arkitektur tilsvarende det som finnes i Android og Apple mobiltelefoner. Tidligere har Nvidia, Samsung, Qualcomm og Rockchip vært de største produsentene av denne type prosessorer, men får nå selskap av Apple. Apple sier selv at de ikke kommer til å bruke Intel eller AMD prosessorer i sine produkter igjen, men vil satse på å videreutvikle egen teknologi som de kaller M1 og nå også M2. Egentlig er ikke M1 en dataprosessor, det er en hel datamaskin samlet på en liten brikke. M1 inneholder en CPU, grafisk prosesseringsenhet (GPU), minne, inngangs- og utgangskontrollere og mange flere ting som utgjør en hel datamaskin. Dette er det som kalles "SoC - System on a Chip."

I motsetning til Intel og AMD som stadig legger til flere generelle CPU-kjerner, har Apple fulgt en annen strategi: De har begynt å legge til flere spesialiserte brikker som gjør noen få dedikerte oppgaver som eksempelvis grafikk og videobehandling. Fordelen er at spesialiserte brikker kan utføre oppgavene sine betydelig raskere, og med vesentlig mindre strøm enn en generell CPU-kjerne. Dette er ikke nytt, for både Nvidia- og AMD har gjort tilsvarende med grafikkkort for å kunne prosessere grafikk data raskere enn den tradisjonelle CPU-en.

En annen vesentlig forskjell mellom Intel x86 arkitekturen og Apple er at førstnevnte jobber med komplekst instruksjonssett (CISC) med mange avanserte funksjoner, mens Apple-prosessoren jobber med et redusert instruksjonssett (RISC), som bare har en håndfull instruksjoner til sammenligning. I realiteten prosesseres det dobbelt så mange instruksjoner på en M1 brikke som en x86 Intel eller AMD-prosessor på samme klokkefrekvens. Som et resultat får alle elementene i Apple SoC-en tilgang til de samme dataene uten å kopiere dem mellom flere oppstykkede minne-områder slik som på en x86 PC.

Altså er prinsippet med SoC genialt, men ikke så enkelt for andre å få til siden hverken Intel, AMD, Nvidia eller Microsoft kontrollerer hele verdikjeden. For Apple er det enkelt; de har full kontroll på både hardware og software, i tillegg har de nok kapital og ressurser til å dra utviklingen videre.

 

Rosetta 2

For å få maksimalt ut av programvaren så må den være spesielt utviklet for M1 SoC arkitekturen. Heldigvis har Adobe allerede gjort nødvendige endringer slik at de tunge programmene nå utnytter M1 SoC optimalt. Det samme gjelder Capture One 22, kommende flysimulator X-Plane 12, DaVinci og Parallells 17 for å kjøre Windows 10/11. Programvare som ikke er optimalisert for M1 må kjøres gjennom "oversettelses"-rammeverket Rosetta 2 for å fungere. Dette gjøres helt automatisk og i de fleste tilfeller kjøres selv "emulerte" x86 apper med fenomenal god ytelse.

 

Mac Studio Max

Valget falt altså på den enkleste og billigste varianten av Mac Studio, den som kalles "Max". Denne har CPU med 10-kjerner, GPU med 24-kjerner og en Neural Engine for maskinlære med 16 kjerner. Videre er det 32GB RAM og en SSD disk på 512GB. Den relativt lille disken spiller ingen rolla da jeg kun skal ha programmer på denne. Alt annet lagrer jeg på eksternt RAID med Thunderbolt tilkobling. Maskinen kan ikke bygges ut på noe som helst måte,- og det bryr jeg meg ingen ting om for dette er et verktøy som kommer til å gjøre jobben i mange år fremover.

Mac Studio er et kompakt produkt, med aluminiums-kabinett og ser mest av alt ut som to Mac Mini stablet oppå hverandre. Den er elegant nok til å stå på bordet. Mac Studio kommer i to utgaver, den enkleste som kalles "Max" og den kraftigere "Ultra" med en dobbelt så kraftig prosessor. Hovedforskjellen er prosessoren, som begge er utviklet av Apple selv: M1 Max eller M1 Ultra. Sistnevnte er to M1 Max-brikker koblet sammen. Dette er den råeste modellen – og også dobbelt så dyr.

 

Tilkoblinger

Det er nok av tilkoblinger, selv på denne enkleste utgaven av Max Studio. På fremsiden er det to USB-C porter og én til SD-kort og gjør det enkelt å koble til utstyr og minnebrikker på daglig basis. På baksiden er det fire Thunderbolt 4-porter (som støtter Thunderbolt 4, DisplayPort, USB 4, USB 3.1), to USB-A porter, en HDMI, Ethernet, 3.5mm hodetelefonutgang og strømtilkobling. I prinsippet kan en enkel Mac Studio drive 5 skjermer samtidig. Sokkelen på maskinen er ett stort luftinntak, der to vifter på innsiden suger luft over prosessoren ved behov. Jeg har fortsatt tilgode å høre viftene starte.

 

Tastatur, mus og tegnebrett

Når en kjøper Mac Studio Max så følger det ikke med noe annet enn en strømkabel. Alt annet må kjøpes i tillegg. Fra før hadde jeg det aller meste, så det var ingen problem. Tastaturet er det store Magic Keyboard fra Apple, med numeriske taster. Dette er godt å skrive på, der tastene har en forholdsvis lang vandring, og midtveis i vandringen knekker de tilfredsstillende unna med en myk landing som lager akkurat nok lyd til å gi en god bekreftelse på et vellykket tastetrykk.

Mus er den klassiske arbeidsmusen MX Master3 fra Logitech. Denne har Bluetooth, 7 knapper, to rullehjul og en oppløsning på gode 4000dpi. Denne ligger godt i hånden og er generelt svært god å jobbe med. Med programmet Logitech Options er det enkelt å gjøre tilpassinger av knappefunksjonene.

For bilderedigering bruker jeg den minste Wacom Intuos Pro. Her er arbeidsflaten på 16x10cm, noe som er stort nok for den redigeringen jeg gjør i Photoshop. Tidligere hadde jeg hakket større, den som kaltes Intuos 3 Medium, men savner strengt tatt ikke den større arbeidflaten. I forhold til de billigere variantene av Wacom så kan man med Pro vinkle pennen for å tilføre brush-effekter i Photoshop, i tillegg bruke brette som en avansert touch-pad. For å få en god effekt av slike tegnebrett så må man jobbe mye med de for å få det inn i fingrene. 

 

Skjerm - Dell Ultrasharp U2723QE

Siden Mac Studio kommer uten skjerm så må det kjøpes i tillegg. Valget mitt falt på to Dell UltraSharp 4K U2723QE. Dette er en skjerm som også fungerer som en HUB med et hav av tilkoblingsmulighter på baksiden. Selve panelet er den nye IPS Black panelet fra LG som lover en kontrast bedre enn 2000:1 i tillegg til god fargekontroll. Begge skjermene er koblet til med USB-C og satt til oppløsning på 3840x2160px. Så langt imponerer de med god kontrast og forbløffende god fargegjengivning. Skjermene er kalibrert fra fabrikk der delta E er < 2 for alle fargerom og henholdvis 100% sRGB, 100% Rec. 709 and 98% DCI-P3 dekning. Kalibreringssertifikat fulgte med skjermen og egen kalibrering bekrefter at Dell/LG vet hva de holder på med. Overflaten er matt, så refleksjoner er overhodet ingen problem,- jeg stiller meg undrende til de nettstedene som omtaler refleksjon som et problem med denne skjermen. Mer utdypende erfaringer om denne skjermen kommer senere i sommer.

Konklusjon

Etter to uker med Mac Studio Max kan jeg skrive under på at dette er en maskin som har svært god ytelse i forhold til pris. Det finnes selvfølgelig raskere maskiner der ute, og til spill ville jeg fortsatt ha valgt en dedikert spill-PC. Men, for profesjonelt grafisk arbeid, redigering av bilder og film er Mac Studio Max en svært kapabel maskin. Det er fortsatt mulig å kjøre den i knestående med Neural Filter i Photoshop og rendering i Blender, men til mitt normale bruk har jeg ikke en eneste gang opplevd noen form for hikke, tregheter, feilmeldinger, driverproblematikk eller andre avbrudd. Å jobbe på et system som tilsynelatende har et overflod av krefter og utfører de alle fleste oppgaver lynraskt, er ganske enkelt en fryd. Samtidig er alt kjent fra før,- Mac OS Monterey brillierer på Mac Studio.

Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign og Premiere er installert og fungerer slik jeg forventer. Videohåndtering i Adobe Premiere har jeg bare så vidt fått prøvd, men førsteinntrykket er at redigering av 4K film går i sanntid, der effekter, fargejustering og overganger mer eller mindre vises umiddelbart. Capture One 22 er kodet for M1 og det merkers godt. Nå kan også Luma range adjustment av masker, som er prosessorkrevende, brukes som et sanntids verktøy, i tillegg er import og eksport så raskt som jeg forventer. Forøvrig er det helt nydelig å jobbe med Capture One og Photoshop på to skjermer. Du kan lese mer om Capture One her.

L1002022 3.jpg

Justering av farger i Capture One der Luma Range brukes for å tilpasse masken

Windows 11 kjøres problemfritt gjennom virtualiseringsverktøyet Parallells, der jeg også har innstallert seilflysimulatoren Condor 2 for kveldsøkter med termikkflyving.

Jeg har flydilla så det er natulig å fly litt X-plane 11 når tiden strekker til. Denne simulatoren er ikke kodet for M1, så denne må kjøres gjennom emuleringen i Rosetta 2 (dette skjer helt automatisk). Med Metal akselerert grafikk og med 2 skjermer som kjører simulatoren i oppløsning 2560x1440px, oppnår jeg fint en framerate på gode 50-55 frames pr. sekund, da med Visual Effect på high, Texture Quality på max, Anti alising 4x SSAA og Anisotropic Filtering til 4x. Dette er med BAe Jetstream 32 fra JRollon. Jeg har tilgode å oppleve at viftene på Mac`n starter. 

Det er den minste modellen av Studio Max jeg bruker, der harddisken er på 500GB. Etter at jeg har installert de programmene jeg trenger har jeg fortsatt 120 GB tilgjengelig plass på SSD-disken. Alle arbeidsfiler ligger på ekstern Thunderbolt-disk. 32GB RAM har vist seg å være mer enn nok til det jeg jobber med.

Det er bemerkelsesverdig å oppleve så høy ytelse og stabilitet til denne prisen. Det er vanskelig å ikke la seg imponere!

Apple Mac Studio Max, 512Gb disk, 32Gb RAM, 24-core GPU
Eplehuset.no - pris juni 2022: NOK 24 490,-

 

Dette liker jeg

· Svært rask
· Kompakt og pent design
· Lydløs
· Bra med tilkoblingsmuligheter
· God kost/nytte verdi

Dette liker jeg ikke

· Ingen oppgraderingsmuligheter

 

logo TES

Tilsvarende artikler | Teknisk