Bildene er beskyttet av opphavsrett, og det er ikke tillatt å kopiere eller laste dem ned uten avtale.

Vi fotografer må til en viss grad forstå psykologi for å kunne lage gode portretter,- for på den måten får vi det beste utgangspunktet for å forstå hvordan den som skal portretteres ønsker å bli fremstilt. Dette er så førende for videre valg av posetur, det fototekniske og belysning. Jeg lar meg fasinere av portretter, mest av alt fordi de på mange måter reflekterer noe i meg selv. Deres representasjoner og tolkninger, atypiske eller typiske, gir koblinger til egne opplevelser og relasjoner opp gjennom livet.

Denne gangen har jeg fått med meg herlig Inga inn i studio. Hun er et av de ivrige ungdomsmedlemmene i den lokale fotoklubben, så jeg vet godt hvor kapabel hun er bak kamera. Det viser seg at hun presterer på den andre siden av kameraet også. Vi bruker studio til Kile Design i Arendal som er et godt utrustet studio med gode Elincrom lys, lysspredere og god plass. Særlig takhøyden er god,- i dobbelt forstand. Inga er ei tenåringsjente, som bak sin litt beskjedne fremtoning, også har en voldsom råskap og tøff adferd som vi ville ha frem.

Picture00069 1

"Hidden beauty"
Leica S + 70mm Summarit
f/4@1/125s ISO100

Med forholdsvis lyst hår og mørk sort skinnjakke var det naturlig å plassere henne foran en mørk bakgrunn, men da med noe sidelys slik at ikke jakken og bakgrunnen skulle gro igjen. Sidelyset kommer inn fra hennes vestre side, og kilden er en vertikalt stående softboks med grid påmontert. Hovedlyset er en på innsiden av en stor dyp octabox, som er plasset forholdsvis nære Inga. I dette studioet er både vegger, gulv og tak hvitt slik at det sjelden er nødvendig med reflektor for å løfte skyggepartier.

Som alltid i studio så fotograferer jeg i såkalt “tethered” modus. Altså kobles kamera til en laptop slik at både jeg og modell kan se bildene fortløpende. Det er en enkel måte å sikre at fokus er korrekt, eller for den sags skyld se at hår og annet rusk ikke er sjenerende. Slike små detaljer er neste umulig å se på den lille skjermen bak på kameraet.

Capture One 20

Tethered modus, der Capture One fungerer som bildebibliotek, post-prosessering og visning.

Leica Image Shuttle

Nødvendig programvare for lagring til spesifikk "hot folder" mappe på laptop.

Hot Folder

Capture One konfigureres til å hente bilder “hot folder” mappen, som er den samme som Leica Image Shuttle lagrer til.

Visning

Bildene vises fortløpende på skjermen i 100% oppløsning. Overføringen tar ett par sekunder.

I mange år har jeg sverget til Capture One for post-prosessering og visning av bildestrøm rett fra kamera. Det gjør i prinsippet det samme som Lightroom, bare mye raskere. Ulempen er at det ikke har direkte støtte for Leica S. Capture One er utviklet av den danske produsenten av mellomformat kamera, Phase One, og det er kanskje ikke så rart at de vil holde Leica litt på avstand. Løsningen min er derfor å installere Leica Image Shuttle 3 på laptop`n der denne konfigureres til lagre bildene i en definert mappe. Deretter settes Capture One til å hente bilder fra en såkalt “hot folder”, som er den samme mappen som Leica Image Shuttle lagrer til. På denne måten presenteres bildene fortløpende etterhvert som hver eksponering blir overført til laptop`n. Overføringen tar ett par sekunder, noe som er 2-3 ganger raskere i forhold til å bruke Lightroom.

Picture00045

"Warrioress"
Leica S + 70mm Summarit
f/4@1/125s ISO100


Post-prosessering og RAW-konvertering er gjort i Capture One 20. Noe etterbehandling er gjort i Photoshop 2021, mens all fargejustering (color grading) er i sin helhet gjennomført i Capture One 20,. Capture One er et program som har mange likheter med Lightroom, men som har en overlegen styrke i lag-håndtering, men først og fremst den gode prosesseringen av RAW-filene. Les mer om Capture One her.

Hele arbeidsprosessen har jeg tidligere beskrevet her.

Picture00059

"Passionate"
Leica S + 70mm Summarit
f/4@1/125s ISO100